fallback

Ще поскъпнат ли двойно акциите на Tesla?

Защо Morgan Stanley вдига целта за цената на книжата от 280 долара до 465 долара за брой

17:17 | 19.08.15 г. 6
Автор - снимка
Създател

Не Google, нито пък Apple, Ford или Uber. Когато става дума за господство в света на свързаните с мрежата, автономни коли, то Tesla е в "уникалното" положение да доминира на този пазар. И всеки, който вярва, че акциите на компанията, която все отчита сериозна загуба, поскъпват с невероятно високи темпове, може да си потърка невярващо очите: ако в понеделник акциите струваха по 254,99 долара всяка, с 4,8% повече от цената им в петък, то Morgan Stanley повиши целта за цената от 280 долара до 465 долара за акция. Това ще е ръст от 91 процента спрямо цената на затваряне в петък.

Каква е причината за този оптимизъм? Автономните коли са гореща тема на много места в света – от Щутгарт до Маунтин Вю. „Предвид скоростта на развитие на тази технология в Tesla и конкурентите, ние няма да сме изненадани, ако в следващите 12 до 18 месеца Tesla представи бизнес план за т. нар. „shared mobility“, цитира експертите на банката принадлежащият към Wall Street Journal сайт MarketWatch.

С термина „shared mobility“ се обозначава използването на даден автомобил  от няколко лица, които незадължително са познати или са членове на едно и също домакинство. Един автономен автомобил може в бъдеще да кара децата до училище, след това - родителите до работните им места, а на връщане да доведе бабата в жилището. 

Shared Mobility обаче поставя началото си по-рано. Пионер в това отношение е американският концерн Ford. Марк Фийлдс, главен изпълнителен директор на концерна, заяви през юни в Сан Франциско, че дава старт на пилотен проект от т. нар. Car-Sharing и автомобилно финансиране. При проекта Peer-To-Peer-Car sharing клиенти, които искат да финансират автомобила си чрез Ford, могат да го споделят с други, проверени предварително от Ford, клиенти. „По този начин нашите клиенти ще могат да пестят разходи“, пояснява Фийлдс.

Това е директна конкуренция на услуги за Car-Sharing като Zip-Car в Сан Франциско. Първоначално Ford стартира новото си предложение като пилотна услуга в шест американски града и Лондон – сред 14 хил. клиента. Всичко функционира на базата на приложение за смартфони, което показва кога и къде собственик на кола с марката Ford предлага транспортните си услуги.

При Tesla възможната услуга за Shared Mobility може да има пазарна премиера след представянето на Model 3. Електрическата лимузина ще бъде сред най-евтините модели с начална цена от около 35 хил. долара. С нея калифорнийският концерн се надява да се превърне от нишов в масов производител и да увеличи производството от сегашните 50 хил. коли на година на до 500 хил. през 2020 г. и 1 млн. през 2025 г.

Предоставянето на една услуга за „мобилност по поръчка“ на базата на приложение на Tesla би вкарало основаната от Илон Мъск компания в директна конкуренция с милиардни стартъпи като Uber или Lyft.

Освен автомобили, с Tesla Mobility американският концерн ще може да продава и мили. Това крие шансове за съществен ръст на приходите в дългосрочен план, смятат от Morgan Stanley. Анализаторите се позовават и на основателя на Uber Травис Каланик, който казва, че би „купил всички налични коли Tesla“, ако през 2020 г. те могат да се движат автономно. 

Ако анализаторите на Morgan Stanley са прави, то Мъск може да елиминира Uber от производствената верига, като сам предлага подобни на Uber пътувания.

Още преди месец Мъск обяви в Twitter, че компанията скоро може да представи самостоятелно управление за магистрали. Така концернът може да достигне разработките на Daimler, бивш партньор на Мъск.

По повод на пилотен проект на самостоятелно движещи се камиони шефът на Надзорния съвет на германската компания Волфганг Бернхард заяви пред германския Handelsblatt през юни, че  „с разрешението ни за тестове в САЩ изминахме съществен път пред нашите самостоятелно движещи се камиони". "Следващата ни цел е да тестваме и в Германия в обществени условия т. нар. Highway-Pilot технология", допълни той. Камионите на Daimler пътуват по магистралите без човешка намеса. Шофьорът се намесва едва тогава, когато машината напусне магистралата.

Така че надпреварата е открита. По информация на британския Guardian и Apple води разговори за ползването на тестови шосета за автономни автомобили. Колите на Google вече се движат тестово в Силициевата долина, но никой няма толкова широка база за развитие като Tesla. „Това се отнася до всички отдели - от изграждането на автомобила до технологията за свързване на колите и инфраструктурата, технологията за батериите и самообучаващите се мрежи“, смята Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley.. 

И Илон Мъск възнамерява да запази това предимство. Когато през март по време на компютърното изложение GPU той се изказа пред широка аудитория за самостоятелно движещите се коли, той завърши изложението си с ясен извод: „А да, между другото – ако някой иска да работи над темата за автономните коли, то бих искал да го прави в нашата компания“.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:47 | 07.09.22 г.
fallback